Nyheter

Utbildning i samhällsentreprenörskap ger affärsrådgivare insikt

Målet med utbildningen är att ge deltagarna djupare insikt inom området och bättre kunna hjälpa entreprenörer som driver eller startar affärsmässig verksamhet där fokus ligger på att lösa ett samhällsproblem.

CSES har sedan hösten 2011 arbetat med just detta och hjälpt många entreprenörer som kommit till deras inkubator vid Stockholms universitet för rådgivning. Detta har gett stor erfarenhet och nu har man alltså utbildat 120 affärsrådgivare på fyra orter i Sverige.

Utbildningen innehåller bl.a moment om socialt entreprenörskap, medborgardriven innovation, organisationsformer, finansiering för sociala entreprenörer och affärsängel nätverk. Det är en grundläggande kurs och enligt Sebastian Stjern, projektledare vid CSES, har kunskapen bland affärsrådgivarna som deltagit varit blandad, några vet ingenting och några kan en hel del.

CSES utbildning affärsrådgivare 3

– En viktig fråga som dök upp vara att många sociala entreprenörer tycker det är fult att tjäna pengar på att göra gott. Vi menar hellre att entreprenören tillför något till samhället istället för att kommersialisera samhället, berättar Stjern och tillägger att de flesta vill ha en definition av samhällsentreprenörskap, vart gränsen går. Detta är något som CSES inte gärna vill ge då definitioner ofta begränsar.

Han tillägger att många affärsrådgivare de utbildat berättar att de ofta möter samhällsentreprenörer som vill ha hjälp med att söka bidrag, något CSES också ofta möter.

– Vi försöker istället styra fokus bort från bidrag till att inleda något samarbete med en partner som inledningsvist kan lösa finansieringsfrågan, som exempelvis My Dream Now gjort.

Enligt Stjern är en stor andel kvinnor intresserade av samhällsentreprenörskap och pekar på statistik som visar att vid traditionella inkubatorer i Sverige är 14% av entreprenörerna kvinnor, medans CSES har 65% kvinnor i sin inkubator.

Även samhällsentreprenörerna från Bee Urban medverkade vid utbildningen i Stockholm och delade sina erfarenheter av hur de byggde upp verksamheten genom att sälja ”fadderskap” av bin och bikupor till privatpersoner och företag.

sodertalje_mariaMaria Kjellberg från Drivhuset i Södertälje är en av affärs-rådgivarna som deltagit i utbildningen.

– Jag tycker det var intressant och grundläggande information, samt praktiska metoder och spännande case med Bee Urban. Deras berättelse var nog dagens personliga höjdpunkt för mig, säger hon och tillägger att hon även gillade diskussionen kring hur en affärsrådgivare kan bemöta människor som har en idé för att lösa ett samhällsproblem men kanske tycker att det är fult att tjäna pengar på det. Samt hur sociala entreprenörer kan bemöta frågor från andra som inte tycker det är ok att tjäna pengar genom att hjälpa andra.

– Det är viktigt att hjälpa en person med en god idé förstå att desto mer vinst en samhällsentreprenör får till företaget, desto mer kan de göra – vilket ger större inverkan på samhällsproblemet.

Andra viktiga frågor som diskuterades enligt Kjellberg var hur en affärsrådgivare kan ge handfast vägledning till entreprenören, vilka metoder som finns för att mäta inverkan, vilken juridisk form entreprenören bör välja och att koppla in ett långsiktigt tänk för ekonomisk hållbarhet.

– Redan imorgon kommer jag börja använda metoden att utgå ifrån vilken påverkan man vill nå som entreprenör och läsa av hela kedjan bakåt till vart de ska börja för att nå det slutmålet, säger Kjellberg.

Enligt henne finns det ett allt större intresse i Sverige för social innovation och samhällsentreprenörskap och genom utbildningen känner Kjellberg att hon kommer kunna bemöta denna typ av entreprenörer ännu bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *