Nyheter

Krönika Samuel Sjöblom från Fanzingo

Efter en lång och intensiv arbetsperiod som verksamhetsledare på Föreningen Fanzingo i Alby åker jag ut på landet för att sova och vila upp mig. På natten drömmer jag en tydlig dröm.

Jag tar föreningen Fanzingos gråa Ford för att bege mig ut på vägarna. Först måste jag stanna och tanka. Istället för att fylla bensin i tanken tar jag fel pump och fyller bilen med fotogen. När jag tänder motorn hostar den till. Till slut startar den men bilen går oerhört långsamt och låter nästan som en moppe. Jag kliver ur bilen, tittar på pumpen jag använt och inser mitt misstag. Resten av natten tillbringar jag i stressdröm som handlar om hur jag ska lyckas sanera motorn för att åter igen komma ut på vägarna i en hyfsad fart.

När jag omtumlad och ganska trött vaknar på morgonen ställer jag den oundvikliga frågan: Varför drömmer jag mardrömmar om att välja fel drivmedel just nu?

Under de tre åren som jag arbetat som verksamhetsledare för Föreningen Fanzingo haft vi haft ett stort gemensamt mål. Att ta föreningen från av vara beroende av projekt- och bidragsekonomin till att  mer långsiktigt drivas som ett socialt företag.

I mångt och mycket har processen att gå från att vara en förening mot företagande varit en mental resa som handlat om att förändra vårt sätt att se på oss själva och vår uppgift i världen. En viktig faktor har varit att börja prata om oss själva som sociala entreprenörer.

Vi har lärt oss mycket under resans gång. Skillnaden mellan att ansöka om bidrag till en passiv finansiär och genomföra verksamhet för en målgrupp, eller att sälja ett koncept där en mer aktiv kund betalar för att du ska genomföra verksamhet till samma målgrupp, är att du i den senare fallet måste vara bättre på att hantera komplexitet. För att vara social entreprenör måste du våga kliva utanför den traditionella raka tankegångarna om att skapa värde eller välgärning för en målgrupp till att se på din verksamhets längre värdekedjor och se på din verksamhet, projekt och nya idéer som potentiella tjänster som löser problem för flera aktörer samtidigt.

Vår resa har varit krävande, väldigt spännande – och med tanke på mardrömmarna tydligen satt psykologiska spår hos mig. Men strävan har också gett resultat. För tre år sedan hade vår  förening ca 4 miljoner i årlig omsättning varav 90 % av intäkterna kom från projektmedel. Idag har vi lyckats behålla samma nivå på omsättningen och verksamheten men fakturerar istället nära 50% av våra intäkter.

Nu är vårt nästa steg – som för alla nyföretagare att ytterligare konsolidera verksamheten, säkra våra kundrelationer och skapa långsiktiga uppdragskonkrakt kring våra kärnområden. Förhoppningsvis kommer föreningens verksamhet att kunna drivas med ännu mer medel från betalande kunder istället för projektfinansiärer. Men, självklart ska vi också fortsätta att söka bidrag. Likt alla verksamheter är vi också beroende av medel till mer forskande, experimentell och produktutvecklande verksamhet som på sikt kan skapa nya samhällsförändrande tjänster i mediesektorn.

Jag tror att många verksamhetsledare i föreningar runt om i landet delar mina mardrömmar om drivmedel till sina verksamheter. För de flesta handlar kanske (mar)-drömmarna om hur bensinpumpens flöde sinar. Jag är väldigt glad över att mina drömmar numer istället handlar om vilket typ av drivmedel som vi ska använda i vår förening.

Samuel Sjöblom jobbar som verksamhetsledare och projektledare på Fanzingo. Gillar att göra oväntade projekt med oväntade människor. Tar gärna surfbrädan under armen och paddlar ut till havs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *