100 sociala innovationer

IT-Guide

Det började med ett samarbete mellan skola och arbetsliv. Vi pratar om Örebro och det är våren 2010. I denna satsning ingick mentorprogrammet Världens mentor, med fokus på nyanlända ungdomar. Två av dem, Adel och Josef, ställde en dag den förlösande frågan till projektledaren Gunilla Lundberg: ”Kan du hjälpa oss att hitta sommarjobb?” Gunillas motfråga var: ”Vad kan ni –vad är ni bra på?”

Adel och Josef ville ha ett ”riktigt sommarjobb”, sa de, med möjlighet att öva sig i svenska och få nytta av sin IT-och mobilkunskap. Efter lite funderande insåg Gunilla att många äldre människor behövde både sällskap och ökad kunskap om datorer och mobiltelefoner. Hon kontaktade därför Örebro kommun och tillsammans med dem ordnade hon så att Adel och Josef fick det sommarjobb de efterfrågat.

Gunilla Lundberg sammanförde helt enkelt unga nyanlända ungdomar med seniorer, två grupper som än i dag är IT-Guides grundpelare. Alla inblandade blev mycket nöjda och bollen var i rullning.

Hösten kom och Adel och Josef återvände till skolan och sitt mentorprogram. Gunilla kände dock att det var något med sommarens satsning och kunde inte riktigt släppa idén. Hon sökte pengar via Internetfonden för att fortsätta på inslagen väg.

– Vi fick 60 000 kronor och blev en del av deras DigiDel-satsning. Vi fick en hel del uppmärksamhet och sommaren 2011 körde vi vidare. Den hösten föreläste jag och några av ungdomarna på Internetdagarna och inför sommaren 2012 tänkte jag: varför gör vi inte det här året runt? berättar Gunilla Lundberg.

Sagt och gjort. Ungdomar och äldre fortsatte att mötas varje lördag förmiddag, till en början i Örebro och Eskilstuna. Allt med fortsatt stöd från Internetfonden och Tillväxtverket.

– En stor anledning till att vi fortsatte var att ungdomarna tyckte att det var så kul och lärde sig så mycket. Vi fick också mycket positiv feedback och de äldre bara fortsatte att komma, år efter år. Det gjorde att det kändes roligt att utveckla idén, säger Gunilla och fortsätter:

– Det är så kul att träffa ungdomarna. Det märks också att träffarna är en energiboost för dem själva; IT-kunskapen blir ofta mer som en ursäkt för att komma. Hela vår satsning bygger mycket på ungdomarnas energi: den ger kraft till dem själva, till mig och till våra seniorer.

En annan anledning till att IT-Guide mottogs så positivt kan vara att de sommarjobb som ungdomarna stött på före IT-Guide inte gett dem så mycket. Där fick de inte vara med på riktigt, fick små chanser att öva sig på svenska, lyckades inte etablera så många kontakter och lärde sig inte heller hur arbetsmarknaden fungerar.

Att växa till fler kommuner sträckte sig till en början till kommuner i Örebros närhet, dit IT-guiderna helt enkelt kunde förflytta sig. Först ut var Eskilstuna och Karlskoga.

– Jag insåg ju att det ser likadant ut i alla kommuner: Det finns unga nyanlända och det finns äldre ensamma människor med kunskapsbrist i just de frågor som våra unga är bra på. Kommunerna har också ofta mötesplatser där vi kan vara: alltså går IT-Guide att starta överallt, säger Gunilla.

I takt med att fler och fler kommuner hört av sig, på olika håll i landet, har man stärkt utbildningsdelen inom IT-Guide. Och i varje kommun anställs en lokal teamledare som rekryterar ”sina” ungdomar.

– Vi har startat IT-Guide Academy, där vi låter de mer rutinerade ungdomarna utbilda de som är nyare. Därmed finns en möjlighet att göra karriär inom IT-Guide. Utöver att våra deltagande ungdomar ska bli bättre på svenska och IT samt få ökad kunskap om samhället, vill vi också att deras engagemang hos oss ska bidra till att de får godkända betyg i gymnasiet och ökar sina möjligheter att få jobb, säger Gunilla.

Vilka effekter har in sett av ert arbete?
– Vi ser att ungdomarna har en god språkutveckling, lär sig mer om IT, växer som ledare, får en ökad delaktighet i samhället, skapar nya kontakter, vågar mer och blir bra förebilder för andra unga nyanlända, säger Gunilla.

Vad händer härnäst?
– Vi arbetar hårt med att hitta bra lokala teamledare där vi etablerar oss. Vi fortsätter också att utbilda fler ungdomar och växer organiskt. Men vi vill inte växa för fort, då kan det bli fel. Vi har också precis utsett en ny styrelse och funderar över en ny organisation och ett nationellt kansli.

Vilka är era framgångsfaktorer?
– Trots att vi mötts av uttalanden som ”Det går ju inte att göra som ni och tro att det ska bli något” så har vi ändå fortsatt. Vi har varit envisa och hållit ut, främst för att allt funkat så bra och att alla varit så nöjda. Så har vi haft bra tajming; vår satsning har legat rätt i tiden. Och antalet nyanlända, seniorer och antalet e-tjänster lär ju inte minska framöver.

Och era främsta hinder?
– Att ingen ensam äger de frågor vi arbetar med och att få till ett samarbete mellan kommunala förvaltningar, har varit klara hinder för oss. Våra satsningar bygger ofta på lokala eldsjälar, som hjälpt oss fram i sina kommuner. Numera kräver vi därför att kommunen etablerar en styrgrupp för IT-Guide, med deltagare från de berörda förvaltningarna.

Fakta
IT-Guide är en verksamhet där nyanlända gymnasieungdomar lär seniorer använda datorer, surfplattor och mobiler. De är verksamma i närmare tjugo svenska kommuner och drivs som en ideell förening, med två heltidsanställda och ett hundratal timanställda IT-guider, utbildningsledare och teamledare. Via IT-Guide förbättrar ungdomarna sin svenska, får ökat självförtroende och växer som individer. Seniorerna knyter nya kontakter, får sällskap och lär mer om IT-frågor. 2013 blev IT-Guide ”Folkets favorit” inom DigiDel-kampanjen. 2016 utsågs de till Årets samhällsentreprenör av tidningen Dagens Samhälle. Läs mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *