SOCAP

Investera i startup – en guide för entreprenören och investeraren

Från tre olika länder fick vi höra fyra olika historier om lyckade projekt inom samhällsentreprenörskap, alla med ekologiska inslag. Först ut var svenska Johanna MacTaggart från Biosphere Innovation System (BIS), en del av biosfärsområdet Vänerskärgården med Kinnekulle. BIS identifierar ett lokalt problem ur hållbarhetssynpunkt, och hittar aktörer som kan lösa det. Det är en ideell förening med finansiering från bland annat kommunerna runt södra Vänern.

Hon berättade om ett av deras projekt: Fiskarflottan i Spiken i Lidköpings kommun som fångade småfisk för kaviarens skull.

– Fisken bröts itu, kaviaren trycktes ut och bitarna slängdes sedan tillbaka i sjön, berättade Johanna MacTaggert.

Genom Biosphere Innovation System kom istället fiskrenset till användning – istället för en produkt, kaviar, blev den lilla fisken fyra produkter.

Bredvid henne satt Jason Mollring, som jobbar för UnLtd Future, en avdelning inom brittiska välgörenhetsorganisationen UnLtd [uttalas Unlimited]. Tillsammans med bland andra WWF UK är han med och driver projektet The Finance Innovation Lab: skapat för folk som har idéer om hur ett bättre ekonomiskt system kan skapas. Ett system som inte bara tar hänsyn till samhälle utan även miljö.

– Samhällsentreprenörer, investerare och andra intresserade grupper ingår i nätverket, sa Jason Mollring.

Hans kollega Jo Hill jobbar också inom välgörenhetsorganisationen UnLtd, men med ett annat projekt: hon och hennes grupp letar upp de 25 mest ambitiösa samhällsentreprenörerna och presenterar sedan dem för finansiärer – hon kopplar alltså samma högriskprojekt med högrisk-investerare. Många av dessa investerare är helt nya i branschen, och är mest lockade av det samhällsengagemang som entreprenörerna visar upp. Ofta rör det sig om samarbeten – en entreprenör och tre investerare.

– Sedan minskar vi riskerna genom att ge mycket stöd till entreprenörerna. En annan fördel som entreprenörerna får på köpet är att de just är en av dessa 25 mycket noggrant utvalda entreprenörer av UnLtd. Det öppnar många dörrar för dem och ger dem utrymme i media.

Från publiken kom frågan: Varför tar ni de 25 bästa – de hade ju ändå klarat sig. Är det inte de 25 efter dem som verkligen behöver finansiering?

– För det första plockade vi upp dessa 25 i ett väldigt tidigt skede, och de behövde verkligen stöd. Och när vi valde de 25 mest ambitiösa, var det inte alltid de bästa. Många bättre företag hoppade vi över eftersom de hade kommit så långt, och en del av dem hade redan finansiellt stöd, svarade Jo Hill, som också poängterade att många av de finansiärer som investerade i projektet gjorde det för första gången, och hade kanske inte vågat satsa på andra projekt än de som UnLtd bedömde som mest ambitiösa.

– Och vi har fått många tack från dessa investerare eftersom vi genom vår filtrering sparde mycket tid på research åt dem.

Den fjärde panelmedlemmen var Rainer Agster från tyska Adelphi, som är en rådgivarorganisation inom strategisk utveckling mot bland annat klimatförändringar – Adelphi hittar företag som kan lösa miljöproblem och investerare som tror på företagen.

Ett av de företagen är honungsproducenten Guiding Hope från Kamerun, som 2008 vann SEED-priset, ett pris instiftat av bland annat två FN-organisationer.

– Men nog om oss här framme – vi tänkte att ni i publiken kan hjälpa oss svara på två frågor, sa Rainer Agster och hänvisade till whiteboarden: På tavlan hade han ritat ett stort hav fyllt av olika sorters båtar och skepp.

– Här är en liknelse: havet är fyllt av investerare och entreprenörer. Hur ska dessa hitta varandra? Hur ska den lilla entreprenören synas för den stora investeraren?

Han delade sedan in publiken – de flesta själva samhällsentreprenörer – i grupper om fyra för att diskutera ämnet utifrån både entreprenörens och investerarens perspektiv. Efter tjugo minuters livligt samtal mellan samhällsentreprenörer från hela världen kom bland annat följande punkter upp för vad entreprenören ska ha:

• Ett tydligt budskap

• Något unikt

• Engagemang

• Fötterna på jorden

• Passion

• Försvara inte din idé till 100 % – var beredd att ändra

Raymond Peroti, i Sverige känd under sitt artistnamn Blues, var en av de i publiken som gick fram. Han driver projektet Av Kärlek där artister, nybörjare och publik kan mötas:

– Entreprenören måste kunna visa upp en vision, och kunna förklara varför ingen annan gör just det som han eller hon gör. Det måste finnas något att visas upp och du måste själv förstå hur finansiärer tänker.

Ytterligare en från publiken, Juha från Finland, berättade att han hade erfarenhet från båda sidor, och påpekade att en investerare tittar efter svagheter.

– Som investerare går du inte in i butiken och tittar på de fint städade hyllorna. Du måste få nyckeln till bakdörren och titta in hur det ser ut i företaget från det hållet.

Skrivet av Torbjörn Hallgren

 

FOTNOT: SEED-priset
SEED award är en årlig utmärkelse som instiftats för att hitta de mest lovande, innovativa och lokalt ledde sociala och miljömässiga företagare (nystartade) i utvecklingsländer med tillväxtekonomier.

Det skapades av UNEP, UNDP och IUCN år 2002.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *