Ekonomi

Bonnier satsar på miljö och CSR

Miljö och CSR-frågor kommer framöver att bli ett helt nytt affärsområde inom Bonnier. Chef för området blir Per Grankvist, chefredaktör och grundare av CSR i Praktiken, en affärstidning på nätet.

Per Grankvist startade CSR i Praktiken eftersom han ansåg att det inte fanns tillräcklig bevakning av det växande intresset kring CSR-frågor. CSR i Praktiken startade som en blogg men har sedan 2008 utgivningsbevis och drivs som en tidning.

– Efter en period då CSR och hållbarhet mest betraktats som ett sätt att putsa på sin image utåt har allt fler företag nu äntligen har förstått att hållbarhetsarbetet kan fungera som en drivkraft för att öka lönsamheten och föda nya innovationer, skriver Per Grankvist om sitt arbete.

Sedan juni i år är CSR i Praktiken en del av Bonnier Tidskrifter. Bonnier har, bland annat genom affärsmagasinet Veckans Affärer sedan ett par år tillbaka fokuserat allt mer på socialt entreprenörskap och hållbarhetsfrågor. Bland annat delar man varje år ut priserna årets Gröna kapitalist och årets Sociala kapitalist.

Men nu får alltså frågorna ett eget affärsområde vilket innebär ökad bevakning och mer resurser. Bland annat handlar det om att vidareutveckla tidningen – som idag finns på nätet och i poddradio – och att skapa helt nya produkter.

– CSR och miljö är två centrala områden för svenska företag redan idag och ännu mer så i framtiden. CSRipraktiken.se är en nischtidning som fått stor betydelse. Med rekryteringen av Per och CSRipraktiken.se kompletterar och förstärker vi våra existerande satsningar inom området. Det blir basen för ett eget affärsområde som vi har stora förhoppningar på, säger Pontus Schultz, Publisher för B2B på Bonnier Tidskrifter i en pressrelease.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *